• Kimmo Heinonen DC., ft

Apua refluksivaivaan

Updated: Feb 13, 2019

Turkulainen 50-vuotias Anne Hämäläinen kärsi puolitoista vuotta jatkuvasta oireilusta: paineen tunteesta rinnassa, palan tunne kurkussa, kurkkukipua, ääni tuntui välillä katoavan ja rinnassa oli kireyden tunnetta. Lisäksi myös hengittäminen oli ajoittain raskasta.

Lääkärikäyntien jälkeen todettiin tyypillinen refluksidiagnoosi, ja hän sai vaivaansa lääkityksen. Jatkuva lääkkeiden syöminen ei kuitenkaan helpottanut oireita.

Kiropraktikko Kimmo Heinosen vastaanotolla Turun kiropraktikkokeskuksessa todettiin useita nikamien subluksaatioita, eli lukkiutumia ja toimintahäiriöitä kaula- ja rintarangan alueella jotka voivat häiritä autonomisen hermoston toimintaa.

Autonominen hermosto (parasympaattinen ja sympaattinen) kontrolloi useita erittäin tärkeitä elintoimintoja, kuten mm. hengitystä, sydämen rytmiä, suoliston ja vatsan toimintaa, verenpainetta, ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa, kehon lämpötilaa ja niin edelleen.

Jos autonominen hermosto ei toimi optimaalisesti, oireet voivat olla tietenkin sellaisia, että kyseiset elintoiminnot eivät toimi normaalisti. Refluksivaiva on tästä tyypillinen esimerkki.

Jos hermosto ei välitä normaalia viestiä ruokatorven sulkijalihakselle, se ei sulkeudu kunnolla silloin kun sen pitäisi, ja vatsahapot pääsevät nousemaan ruokatorveen aiheuttaen sen ärtymisen sekä oireilun eli refluksivaivan.

Annen oireet alkoivat helpottaa jo muutaman kiropraktisen hoitokerran jälkeen. Hengitys muuttui helpommaksi, joogassa liikkeiden tekeminen oli vapaampaa, pää alkoi kääntymään ja rintarankaan sekä niskahartiaseutuun tuli reilusti lisää liikkuvuutta.

Pikkuhiljaa refluksivaiva katosi kokonaan ja Anne pystyi pitkästä aikaan nauttimaan jopa aamukahvinsa, jota hän ei ollut voinut tehdä pitkään aikaan.

#medicalschool #tips #advice

154 views

Turku Puh: 02-234141

©2019 by Kiropraktikko, fysioterapeutti Kimmo Heinonen D.C.
Kiropraktikkofysio, Turun kiropraktikkokeskus