• Kimmo Heinonen DC., ft

“Ihan kuin veri kiertäisi päässä paremmin.”

Tuttu lausahdus kiropraktisen hoidon jälkeen. Olen kuullut sen varmasti satoja kertoja. Kevyt ja hyvä olo päässä ja hartioissa. Päänsärky, migreeni, huimaus ja töhnä olo päässä helpottaa. Ihan kuin aivot saisivat paremmin verta ja toimisivat paremmin. Näkö kirkastuu. Onko tuo euforinen olotila pelkkää plaseboa vai mistä se voisi johtua?

Nykyään suurin osa työikäisistä tulee kiropraktikon vastaanotolle niska-hartiaseudun ja rintarangan ongelmien vuoksi. Oireina usein niskan tai lapojen välisen  kivun lisäksi mm. päänsärkyä, huimausta, migreeniä, refluksia, käden puutumista, hyvänlaatuisia rytmihäiriöitä, yleistä väsymystä ja voimattomuutta.

Lääketieteessä on tunnettu oireyhtymä, englanninkieliseltä nimeltään Cervical spondylotic internal jugular venous compression syndrome (IJVS). Se tarkoittaa sisemmän kaulalaskimon puristustilaa, jolloin pään verenkierto heikkenee. Normaalisti laskimoveri virtaa näitä suuria laskimoita pitkin kallon sisältä pois, jolloin päähän pääsee vastaavasti virtaamaan lisää hapettunutta valtimoverta. Jos tämä veren pois virtaaminen jostain syystä estyy tai heikkenee, kallonsisäinen paine nousee, aivo-selkäydinnestekierto häiriintyy (impaired CSF dynamics)  ja hermostolliset oireet voivat olla hankalia. Päänsärky, tinnitus, humina päässä, erilaiset näköhäiriöt ja näön heikkeneminen ovat tunnettuja oireita IJVS-diagnoosissa.

On todettu myös yhteys vakaviin keskushermostoperäisiin (CNS, central nervous system disorders) sairauksiin kuten transient monocular blindness (yhden silmän ohimenevä sokeutuminen) Ménièrin tauti, Alzheimerin tauti (AD), kohonnut kallonsisäinen paine (idiopathic intracranial hypertension) ja ms-tauti.

Tässä tutkimuksessa

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6930831/

CNS Neurosci Ther.2020 Jan; 26(1): 47–54.)

keskityttiin todentamaan ylimmän kaulanikaman (Atlas) degeneratiivisten muutosten (kulumaviat, luupiikit) aiheuttamaan puristustilaan sisemmässä kaulalaskimossa ja tästä puristustilasta johtuviin vakaviin oireisiin.

Voisiko myös ryhdin huonontuminen, pään eteenpäin työntyminen (ns. kännykkäniska), nikamien virheasennot ja lukkiutuneiden nivelten aiheuttama lihasjännitys kaularangassa aiheuttaa samanlaisia oireita?

Voivatko degeneratiiviset muutokset olla seurausta juuri nivelten toimintahäiriöistä ja huonosta ryhdistä? Kulumavikojen synnystä voit lukea lisää täältä http://www.kiropraktikot.fi/kiropraktikot.fi-blog-kimmo-heinonen-selkarankaa-on-vaikeaa-laittaa-yoksi-vesilasiin

Välilevyjen rappeutumisesta ja välilevytyrästä lisää täältä

Voisiko kiropraktisella hoidolla, jossa korjataan ryhtiä ja nivelten toimintahäiriöitä ja niistä johtuvia lihasjännityksiä, olla apua näiden oireiden hoidossa?

Ainakin näin näyttäisi vastaanotolla tapahtuvan. On erittäin yleistä kuulla hoidon jälkeen potilaan sanovan, kuinka “näkö kirkastui” tai “ihan kuin veri alkaisi kiertää päässä” samalla kun koko hartiaseutu kevenee ja paine niskassa katoaa.

Kun kaula- ja rintarangan liikkuvuutta ja ryhtiä saadaan parannettua, koko hermosto toimii paremmin ja lihasjännitykset vähenevät. Kaularangan yläosassa ja kallonpohjassa nivelten lukkiutumat ja lihasjännitykset saadaan kiropraktisella hoidolla korjattua ja näin myös voidaan vaikuttaa pään verenkiertoon ja aivo-selkäydinnestekiertoon ja sitä kautta oireisiin positiivisesti.

Jos sinulla on päänsärkyä, tukkoinen olo päässäsi tai muita ym. oireita, niin suosittelen kokeilemaan ammattitaitoisen kiropraktikon hoitoa.

Kirjoittaja Kimmo Heinonen, fysioterapeutti, kiropraktikko DC

Itse otan vastaan Turussa, Yliopistonkatu 24 B, Turun kiropraktikkokeskus

Lisäinformaatiota: Puh 02 2341 411

www.kiropraktikkofysio.fi

www.kiropraktikko.com

www.kiropraktikot.fi

231 views

Turku Puh: 02-2341411

©2019 by Kiropraktikko, fysioterapeutti Kimmo Heinonen D.C.
Kiropraktikkofysio, Turun kiropraktikkokeskus